EHCE6

  1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ

ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ

ΤΜΗΜΑ

ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΤΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ

ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

ΠΜΣ – ΕΠΙΠΕΔΟ 7

ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

EHCE6

ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

Α ΈΠΙΛΟΓΗΣ

ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ

ΖΑΧΑΡΟΥΛΑ ΤΑΒΟΥΛΑΡΗ

ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων

ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ
ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ

                       Διαλέξεις   / Σεμινάρια

3

4

 

 

 

 

 

 

Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.

 

 

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Υποβάθρου , Γενικών Γνώσεων, Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων

Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης δεξιοτήτων

 

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

Όχι

ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:

Ελληνική-Αγγλική

ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS

ΟΧΙ

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

 

           
  1. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Με την επιτυχή συμμετοχή σε αυτό το μάθημα, οι φοιτητές/τριες  θα είναι σε θέση να γνωρίζουν:

 

  • Τις βασικές θεωρίες μάθησης μέσα από μια ιστορικο-φιλοσοφική θεώρηση
  •  Τις θεωρίες μάθησης που σχετίζονται με την εκπαιδευτική πρακτική στην ειδική αγωγή
  • Τις βασικές αρχές γνωστικής ψυχολογίας
  • Τα βασικά μοντέλα διδασκαλίας και στρατηγικές μάθησης με εστίαση στην ειδική αγωγή
  •  Την αξιοποίηση των στρατηγικών μάθησης σε βέλτιστες διδακτικές πρακτικές στην ειδική αγωγή
  •  Ότι τα μοντέλα και οι στρατηγικές διδασκαλίας, εστιασμένα στην ειδική αγωγή, λειτουργούν κυρίως συμπληρωματικά παρά ανταγωνιστικά μεταξύ τους
  •  Την επανοργάνωση του διδακτικού γίγνεσθαι, ώστε οι γνώσεις από τα προγράμματα των μοντέλων μάθησης να καταστούν γνώση και να ενσωματωθούν σε ένα όλο με αρχές και κριτήρια, δίνοντας έμφαση στην ειδική αγωγή

 

 

 

Γενικές Ικανότητες

Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

 

 

     
  1. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

 

1.Εισαγωγική προσέγγιση των θεωριών μάθησης, εννοιολογική προσέγγιση του όρου, πλαίσιο επίτευξης μοντέλων και στρατηγικών διδασκαλίας και αξιολόγηση της σπουδαιότητάς τους αναφορικά με την εκπαιδευτική πρακτική στην ειδική αγωγή.

2. Από τον Ερβαρτιανισμό στον Μπιχεβιορισμό Ι. Μοντέλο διδασκαλίας συμπεριφορισμού, ανάλυση, προαπαιτούμενες ενέργειες, συγκεκριμενοποίηση μαθησιακών στόχων, αρχές συμπεριφορισμού στη διδακτική πράξη στην ειδική αγωγή.

3.Μπιχεβιορισμός ΙΙ. Παραδοχές, παραδείγματα, κλείδες παρατήρησης λήψης αποφάσεων στις στρατηγικές διδασκαλίας του συμπεριφορισμού στην ειδική αγωγή.

4. Κοινωνικογνωστικές θεωρίες μάθησης. Μοντέλο διδασκαλίας κοινωνικογνωστισμού, ανάλυση, προαπαιτούμενες ενέργειες, συγκεκριμενοποίηση μαθησιακών στόχων, αρχές κοινωνικογνωστικής θεωρίας στη διδακτική πράξη στην ειδική αγωγή.

5. Γνωστικές θεωρίες μάθησης Ι. Εννοιολογική προσέγγιση των γνωστικών θεωριών μάθησης, πρόδρομοι γνωστικών θεωριών μάθησης,γνωστικός εποικοδομισμός, Μοντέλο διδασκαλίας γνωστικού εποικοδομισμού, ανάλυση, προαπαιτούμενες ενέργειες, συγκεκριμενοποίηση μαθησιακών στόχων, διδακτικές αρχές και εκπαιδευτικές εφαρμογές στην ειδική αγωγή.

 6.Κοινωνικός εποικοδομισμός. Μοντέλο διδασκαλίας κοινωνικού εποικοδομισμού, ανάλυση, προαπαιτούμενες ενέργειες, συγκεκριμενοποίηση μαθησιακών στόχων, διδακτικές αρχές και εκπαιδευτικές εφαρμογές στην ειδική αγωγή.

7.Ευρετική – αποκαλυπτική μάθηση. Βασικές θεωρητικές θέσεις, ανάλυση, προαπαιτούμενες ενέργειες, συγκεκριμενοποίηση μαθησιακών στόχων, διδακτικές αρχές και εκπαιδευτικές εφαρμογές στην ειδική αγωγή.

 8.Αθροιστικό μοντέλο του Gagne. Βασικές θεωρητικές θέσεις, ανάλυση, προαπαιτούμενες ενέργειες, συγκεκριμενοποίηση μαθησιακών στόχων, διδακτικές αρχές και εκπαιδευτικές εφαρμογές στην ειδική αγωγή.

 9.Μοντέλο μάθησης επεξεργασίας πληροφοριών. Βασικές θεωρητικές θέσεις, ανάλυση, προαπαιτούμενες ενέργειες, συγκεκριμενοποίηση μαθησιακών στόχων, διδακτικές αρχές και εκπαιδευτικές εφαρμογές στην ειδική αγωγή.

10. Θεωρίες νοημοσύνης, διασυνδεδεμένη μάθηση. Βασικές θεωρητικές θέσεις, ανάλυση, προαπαιτούμενες ενέργειες, συγκεκριμενοποίηση μαθησιακών στόχων, διδακτικές αρχές και εκπαιδευτικές εφαρμογές στην ειδική αγωγή.

 11. Αξιοποίηση των ψυχοπαιδαγωγικών αρχών και στρατηγικών βάσει των Θεωριών Μάθησης. – Διαμόρφωση των βέλτιστων διδακτικών πρακτικών στην ειδική αγωγή.

12. Παρουσίαση εργασιών-Τελική αξιολόγηση.

13. Ανατροφοδότηση.

 

  1. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Μεικτός: Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

 

Eclass.

Ppt

Email

MsTeams

 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

 

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Δραστηριότητα

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις/Σεμινάρια

                39

Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας

                31

 

Εκπόνηση project

               10

Συγγραφή εργασίας προόδου/τελικής

                  20   

Σύνολο Μαθήματος

                  100 =4 ECTS

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

 

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική  ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

 

Αναφέρονται  ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Η παρακολούθηση των διαλέξεων είναι υποχρεωτική.

 Η γλώσσα αξιολόγησης είναι Ελληνική-Αγγλική

 

·        Μια ενδιάμεση  γραπτή εργασία –πρόοδος

Που υποβάλλεται στο eclass  30%

·        Μία τελική γραπτή  εργασία

Που υποβάλλεται στο eclass  70%

 

  Τα κριτήρια αξιολόγησης των εργασιών είναι:

 

·        η επιστημονική μεθοδολογία 

·        η βιβλιογραφική τεκμηρίωση

 

Οδηγίες αναγράφονται στο  e-class του μαθήματος

 

 

 

  1. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

·       Dweck, C. S., & Master, A. (2008). Self-theories motivate selfregulated learning. In D. H. Schunk & B. J. Zimmerman (Eds.), Motivation and self-regulated learning: Theory, research, and applications (pp. 31–51). New York: Taylor & Francis.

·       Farnham-Diggory, S. (1992). Cognitive processes in education (2nd ed.). New York: HarperCollins.

·       Ennemoser, M., & Schneider, W. (2007). Relations of television viewing and reading: Findings from a 4-year longitudinal study.  Journal of Educational Psychology, 99, 349–368.

·       Ennis, R. H. (1987). A taxonomy of critical thinking dispositions and abilities. In J. B. Baron & R. J. Sternberg (Eds.), Teaching thinking skills: Theory and practice (pp. 9–26). New York: Freeman.

·       Gagné, R. M., & Briggs, L. J. (1979). Principles of instructional design (2nd ed.). New York: Holt, Rinehart & Winston.

·       Hopkins, S. L., & Lawson, M. J. (2002). Explaining the acquisition of a complex skill: Methodological and theoretical considerations uncovered in the study of simple addition and the moving-on process. Educational Psychology Review, 14, 121–154.

·       Kail, R. V., & Ferrer, E. (2007). Processing speed in childhood and adolescence: Longitudinal models for examining  evelopmental change. Child Development, 78, 1760–1770.

·       Maslow, A. H. (1970). Motivation and personality (2nd ed.). New York: Harper & Row.

·       Newman, R. S. (2002). What do I need to do to succeed … when I don’t understand what I’m doing!?: Developmental influences on students’ adaptive help seeking. In A. Wigfield & J. S. Eccles (Eds.), Development of achievement motivation (pp. 285–306). San Diego: Academic Press

·       Piaget, J., & Inhelder, B. (1969). The psychology of the child. New York: Basic Books.

·       Rogers, C. R., & Freiberg, H. J. (1994). Freedom to learn (3rd ed.). Columbus, OH: Merrill/Prentice Hall.

·       Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2009). Promoting self-determined school engagement: Motivation, learning, and well-being. In K. R. Wentzel & A. Wigfield (Eds.), Handbook of motivation at school (pp. 171–195). New York: Routledge.

·       Skinner, E. A., Wellborn, J. G., & Connell, J. P. (1990). What it takes to do well in school and whether I’ve got it: A process model of perceived control and children’s engagement and achievement in school. Journal of Educational Psychology, 82, 22–32.

·       Slavin, R. E. (1994). Using team learning (4th ed.). Baltimore: Johns Hopkins University, Center for Research on Elementary Schools

·       van Merriënboer, J. J. G., & Sweller, J. (2005). Cognitive load theory and complex learning: Recent developments and future directions. Educational Psychology Review, 17, 147–177.

·       Vygotsky, L. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.Vygotsky, L. (1987). The collected works of L. S. Vygotsky: Vol. 1. Problems of general psychology (R. W. Rieber & A. S. Carton, Vol. Eds.; N. Minick, Trans.). New York: Plenum.