EHCE13

  1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ

ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ

ΤΜΗΜΑ

ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΤΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ

ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

ΠΜΣ – ΕΠΙΠΕΔΟ 7

ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

EHCE13

ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

Β  ΕΠΙΛΟΓΗΣ 

ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Οικοθεραπεία: Από την Θεωρία στην Πράξη

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΣΚΑΝΑΒΗ

ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων

ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ
ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ

                       Διαλέξεις   / Σεμινάρια

3

4

 

 

 

 

 

 

Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.

 

 

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Υποβάθρου , Γενικών Γνώσεων, Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων

Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης δεξιοτήτων

 

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

Όχι

ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:

Ελληνική-Αγγλική

ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS

ΟΧΙ

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

 

 
  1. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Με την επιτυχή συμμετοχή σε αυτό το μάθημα, οι φοιτητές/τριες  θα είναι σε θέση να :

 

  • Κατανοήσουν τις βασικές έννοιες που διέπουν την οικοθεραπεία.
  • Ενστερνιστούν την σπουδαιότητα εφαρμογής της οικοθεραπείας στα εκπαιδευτικά πλαίσια.
  •  Αντιληφθούν την αξία της περιβαλλοντικής συνείδησης.
  •  Κατανοήσουν ποια είναι τα επίπεδα εφαρμογής της οικοθεραπείας.
  •  Κατανοήσουν τον ρόλο της οικοθεραπείας στην αντιμετώπιση κρίσεων, διαχείρισης  άγχους και συμπεριφορικών προβλημάτων σε άτομα με νευροαναπτυξιακές διαταραχές.

 

 

 

 

Γενικές Ικανότητες

Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

 
  1. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

1. Εισαγωγή στις έννοιες οικοσυστήματος , υγείας-νοσολογικών οντοτήτων , περιβάλλοντος, θεραπεία (ατόμου – περιβάλλοντος).

 

2. Φιλοσοφία και αλληλεξάρτηση ευδαιμονίας και καλής βιολογίας στο σύνολο των

συστημάτων του ανθρώπινου οργανισμού. Η ανάγκη για οικοθεραπεία.

 

3.  Κυκλοφορία και ύπαρξη ζωής: στον άνθρωπο, την κοινωνία, το

φυσικό περιβάλλον. Κοινοί άξονες δομής και θεραπείας.

 

4. Δουλεύοντας με συστήματα και κλίμακες. Το εξωλεκτικό περιβάλλον, η περιβαλλοντική συνείδηση και σχέση τους με τις βιολογικές δραστηριότητες, τις κοινωνικές και ψυχοσυναισθηματικές συνιστώσες ανθρώπου και της κοινότητας.

 

5. Επίπεδα οικοθεραπείας. Πολλαπλοί πληθυσμοί , πολλαπλές θεραπείες, πολλαπλοί μέθοδοι σύνδεσης και επικοινωνίας με την φύση (περιβάλλον).

 

6. Συναισθηματική γεωγραφία και ανθρωπογεωγραφία. Η οικοθεραπεία ως βιολογική θεραπεία και ψυχοθεραπεία . Το περιβάλλον ως “τρίτος χώρος” θεραπειών και διασφάλισης της υγείας.

 

7.  Η Οικοθεραπεία ως πλαίσιο για να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς  να παρέμβουν σε θέματα νευροαναπτυξιακών διαταραχών, μαθησιακών δυσκολιών, συναισθηματικών και συμπεριφορικών προβλημάτων .

 

8. Βιωματικές και υπαρξιακές διαστάσεις στην αποκατάσταση του περιβάλλοντος και του ανθρώπου στην οικοθεραπεία. 

 

9. To περιβάλλον ως εκπαιδευτικό μοντέλο. Υιοθετώντας πρότυπα ζωής με σκοπό την πρόληψη συναισθηματικών και συμπεριφορικών προβλημάτων.

 

10.  Προγράμματα ατομικά αλλά και κοινοτικά διαχείρισης και προαγωγής υγείας. Μοντέλα οικοθεραπείας. Σχέση με τα συστήματα υγείας.

 

11. Ψηφιακό περιβάλλον και εικονικό περιβάλλον: διπλοί πράκτορες. Παραγωγικότητα αλλά και συνοσηρότητα. Όσο πιο υψηλή η τεχνολογική πρόοδος τόσο πιο οικοθεραπευτικές ανάγκες γεννιόνται.

 

12.Παρουσίαση εργασιών – Τελική αξιολόγηση.

 

12.Ανατροφοδότηση

 

 

  1. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Μεικτός: Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

 

Eclass.

Ppt

Email

MsTeams

 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

 

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Δραστηριότητα

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις/Σεμινάρια

                39

Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας

                31

 

Εκπόνηση project

               10

Συγγραφή εργασίας προόδου/τελικής

                  20   

Σύνολο Μαθήματος

                  100 =4 ECTS

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

 

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική  ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

 

Αναφέρονται  ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Η παρακολούθηση των διαλέξεων είναι υποχρεωτική.

 Η γλώσσα αξιολόγησης είναι τα Ελληνικά και αγγλικά .

 

·        Μια ενδιάμεση  γραπτή εργασία –πρόοδος

Που υποβάλλεται στο eclass  30%

·        Μία τελική γραπτή  εργασία

Που υποβάλλεται στο eclass  70%

 

  Τα κριτήρια αξιολόγησης των εργασιών είναι:

 

·        η επιστημονική μεθοδολογία 

·        η βιβλιογραφική τεκμηρίωση

 

Οδηγίες αναγράφονται στο  e-class του μαθήματος

 

 

 

  1. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
  • Doherty, T. J. (2016). Theoretical and empirical foundations for ecotherapy. Ecotherapy: Theory, research & practice, 22-48.
  • Summers, J. K., & Vivian, D. N. (2018). Ecotherapy–A forgotten ecosystem service: A review. Frontiers in psychology9, 1389.
  • Kras, N. (2021). Exploring the benefits of ecotherapy-based activities at an urban community college. Community College Journal of Research and Practice45(2), 117-123.
  • Burls, A. (2007). People and green spaces: promoting public health and mental well‐being through ecotherapy. Journal of public mental health.
  • Wilson, N., Ross, M., Lafferty, K., & Jones, R. (2009). A review of ecotherapy as an adjunct form of treatment for those who use mental health services. Journal of Public Mental Health7(3), 23-35.
  • Burls, A. (2007). People and green spaces: promoting public health and mental well‐being through ecotherapy. Journal of public mental health.
  • Farmer, P. (2014). Ecotherapy for mental health. Journal of Holistic Healthcare11(1).
  • Kahveci, H., & Göker, P. (2019). Mental health and wellbeing; Ecotherapy. In SETSCI: Conference Proceedings (Vol. 3, pp. 308-311).
  • Phelps, C., Butler, C., Cousins, A., & Hughes, C. (2015). Sowing the seeds or failing to blossom? A feasibility study of a simple ecotherapy-based intervention in women affected by breast cancer. ecancermedicalscience9.
  • Chalquist, C. (2009). A look at the ecotherapy research evidence. Ecopsychology1(2), 64-74.
  • Clare, S., & Tudor, K. (2023). Ecotherapy Practice: Perceived Obstacles and Solutions. Transactional Analysis Journal53(1), 21-37.
  • Kalashnikova, I. V., Gontar, O. B., Zhirov, V. K., & Kalashnikov, A. O. (2016). Integrated animal-assisted and plant-assisted ecotherapy for preschool children with speech disturbances: a program for the Arctic. Ecopsychology8(2), 79-88.
  • Li, D., Larsen, L., Yang, Y., Wang, L., Zhai, Y., & Sullivan, W. C. (2019). Exposure to nature for children with autism spectrum disorder: Benefits, caveats, and barriers. Health &Place55, 71-79.
  • Charles,C&Wheeler,K.(2012).Children and nature worldwide.An exploration of childrens experiences of the outdoors and nature with associated risks and benefits.
  • Collado, S., & Staats, H. (2016). Contact with nature and children’s restorative experiences: an eye to the future. Frontiers in psychology, 7, 1885.
  • Sharma-Brymer, V., & Bland, D. (2016). Bringing nature to schools to promote children’s physical activity. Sports Medicine, 46(7), 955-962.
  • Mygind, L., Kjeldsted, E., Hartmeyer, R., Mygind, E., Bølling, M., & Bentsen, P. (2019). Mental, physical and social health benefits of immersive nature-experience for children and adolescents: A systematic review and quality assessment of the evidence. Health & place, 58, 102136.
  • Asah, S. T., Bengston, D. N., Westphal, L. M., & Gowan, C. H. (2018). Mechanisms of children’s exposure to nature: Predicting adulthood environmental citizenship and commitment to nature-based activities. Environment and Behavior, 50(7), 807-836.
  • Keniger, L. E., Gaston, K. J., Irvine, K. N., & Fuller, R. A. (2013). What are the benefits of interacting with nature?. International journal of environmental research and public health10(3), 913-935.
  • Chawla, L. (2015). Benefits of nature contact for children. Journal of planning literature, 30(4), 433-452.
  • Scholl, K. G., & Gulwadi, G. B. (2020). Connecting ecotherapy and well-being. Good Health and Well-Being, 99-109.
  • Doherty, T., & Chen, A. (2016). Improving human functioning: Ecotherapy and environmental health approaches. Research methods for environmental psychology, 323-343.
  • Umpleby, O. (2018). An interpretative phenomenological analysis to explore how four pre-school children experience an educational activity based on eco-therapy principles.
  • Βakogianni, E., Mylonas, F., & Skanavis, C. ENGAGING ECOTHERAPY APPROACHES IN PRIMARY SCHOOL SYSTEM:TEACHERS’ PERCEPTIONS. Environmental Communication and Health Promotion, 129.
  • Berger, R. (2016). Renewed by nature: Nature therapy as a framework to help people deal with crises, trauma and loss. Ecotherapy: Theory, research and practice, 177-186.
  • Shock, R. (2017). Narrative therapy in wonderland connecting with children’s imaginative know-how.
  • Greene, T., Spence, R., & Jenkins, B. (2009). The Use of Nature to Address Psychosocial Wellbeing in Children Affected by Conflict.
  • Kanner, A., Gomes, M. E., Roszak, T., & Kanner, A. D. (1995). Ecopsychology. Restoring the e healin mind.
  • Molin, L. (2018). Integrating Art Therapy and Ecotherapy to Help Young Adults in Higher Education Settings (Doctoral dissertation).
  • Davis, K. M., & Atkins, S. S. (2004). Creating and teaching a course in ecotherapy: We went to the woods. The Journal of Humanistic Counseling, Education and Development43(2), 211-218.
  • Shoaib, M., Mubarak, S., & Khan, S. (2020). Towards Ecopedagogy: A Fiction-Based Approach to the Teaching and Learning of the Environment. Bulletin of Education and Research42(3), 147-158.